Canadian Broadcasting Corporation and Concordia University Journalism Internship

Company: CBC
Category: National public radio and television broadcaster
Job: Journalism Internship
Location: Montreal
Deadline to apply: November 13th (at midnight)
Duration: 160 hours of unpaid service (no salary, stipends or other such remuneration) or approx 15 hours per week for 11 to 12 weeks in CBC News Montreal, during the winter session 2017.

Description:
CBC News is at the forefront of local digital and broadcast journalism in Montreal.At CBC Montreal, we gather, produce and broadcast news in Quebec for CBC Radio, CBC Television and CBC.CA/Montreal.
CBC is currently seeking an intern for the Winter 2017 session, to work in Montreal with CBC News.

Purpose:
The intern will be given the opportunity to gain practical experience at CBC News in Montreal. Specifically, the intern will work as a junior member of the CBC News desk team and will learn to gather information, fact check, pitch stories and take part in the production of news.

Position Requirements:
• Third Year Journalism student.
• Curious and critical thinker
• Passionate about journalism
• Strong work ethic: meeting deadlines, attention to detail, dedication, initiative, team player
• Strong writing and broadcasting skills
• Excellent digital skills
• Bilingual, English and French.

THE APPLICANT MUST SUBMIT:
• Letter of intent from the student to describe why they wish to secure the position and how they will benefit from the experience;
• Concordia University transcript (MyConcordia portal print out is acceptable);
• Letter of endorsement from Concordia University faculty member.
• CV

For more information, or to apply, please submit your resume to:
Alison Cook, CBC Montreal, by email, titled CBC NEWS INTERNSHIP, to: alison.cook@cbc.ca

Miscellaneous
http://www.cbc.ca/news
This internship is offered under the JOUR 450-Internship/Independent Study course, for a total of three credits. Students must obtain departmental approval to enroll in this program.

Note – The student undertaking this internship is not excused from classes or other courses.

 

Writer/ Videographer

Company: Lacava Design Inc.
Category: Digital Design for print and Media
Job: Writer/Videographer
Location: Montreal, QC
Deadline to apply: November 3rd, 2016
Duration: 3 months

Description:
Lucie Lacava, Design Consultant at Lacava Design Inc. is looking for a journalism student(s) willing to participate in a digital/design research project.
The student is invited to join a team, and participate in brainstorming sessions every Friday until the end of January. The team will address the future of digital news, and will collaborate on a project to create new visual models for digital news publications.

The student’s responsibilities will consist on:
• contributing story ideas
• and help the team create a digital prototype.

Purpose:
At the Poynter Institute in January 2017, Lucie Lacava will present innovative models that offer design solutions for how to present news and information via digital platforms. The candidate will join the team and participate in this three month project.

Position Requirements:
The ideal candidate will be a third year journalism student, with a keen interest in digital media, Millennial, and Generation Z. He/She will possess most of the following skills: write stories, edit headlines, shoot video, write code.

For more information, or to apply, please submit your resume to:
Lucie Lacava: lucie@lacavadesign.ca

Miscellaneous
www.lacavadesign.ca
Full credit will be given to participants.
Here’s a link to a video which briefly explains the challenge: https://www.youtube.com/watch?v=3WIy5njx52g

Directeur(trice) de production

Entreprise : L’organe Concordia
Catégorie : Magazine Universitaire
Job:  Directeur(trice) de production
Lieu : Montréal, QC
Date d’échéance : 21 décembre 2016
Durée : Jusqu’à la fin de l’hiver 2018

Description :
Les responsabilités du poste incluent :
• Travailler en collaboration étroite avec le rédacteur en chef;
• Faire un suivi avec les autres membres du comité de rédaction ainsi qu’avec le directeur artistique;
• S’assurer qu’il y a une bonne communication entre les membres du comité;
• Coordonner le recrutement;
• Se charger de la gestion quotidienne du magazine (distribution, lancements…);
• Fixer le calendrier de publication.

Objectif:
S’impliquer dans L’Organe permet d’acquérir de l’expérience dans la presse écrite, travailler et écrire en français entre deux cours en anglais et de faire partie d’une équipe dynamique et motivée.

Profil Requis:
Pour se présenter à un poste du comité de rédaction, il faut être étudiant à Concordia au premier cycle.
Le candidat idéal dispose :
•  d’un réel intérêt ainsi que de la disponibilité pour le magazine est nécessaire ;
•  d’une capacité d’adaptation: travail en équipe et direction de cette équipe ;
•  de très bonnes compétences dans l’expression orale et écrite en français (ils auront à écrire nombre de courriels et à communiquer avec les autres membres de l’équipe) ;
• de bonnes aptitudes d’écriture (parce que le rédacteur en chef relit les textes des contributeurs, et écrit habituellement un éditorial pour chaque numéro) ;
•  de qualités d’organisation et de la débrouillardise.

LE CANDIDAT DOIT SOUMETTRE :
Une lettre de présentation d’une page, expliquant pourquoi il souhaite faire partie de L’Organe, et détailler ses objectifs et ses expériences.

Pour plus d’informations ou pour postuler, merci d’envoyer votre CV à:
redaction@lorgane.ca

Divers
http://www.lorgane.ca/
Il y a un honorarium de 75$ pour le directeur de production par numéro (donc deux fois par session). Ce montant pourrait être modifié (à la hausse) dans les prochains mois.

Rédacteur(trice) en chef

Entreprise : L’organe Concordia
Catégorie : Magazine Universitaire
Job:  Rédacteur(trice) en chef
Lieu : Montréal, QC
Date d’échéance : 21 décembre 2016
Durée : Jusqu’à la fin de saison d’hiver 2018

Description :
Les responsabilités du poste incluent :
• Faire un suivi avec les autres membres du comité de rédaction ainsi qu’avec le directeur artistique et le Conseil Administratif;
• Siéger sur le Conseil Administratif;
• Voir à ce que la ligne éditoriale et les politiques de L’Organe soient respectées en tout temps;
• Voir à ce que le code déontologique de L’Organe soit respecté en tout temps; — Veiller à ce qu’aucune coquille ou faute ne se glisse dans le magazine à tous les stades de la production;
• Animer et convoquer des réunions;
• En cas d’urgence, prendre des décisions au nom de L’Organe;
• Agir à titre de porte-parole pour le magazine;
• Gérer les courriels du magazine;
• Fixer le calendrier de publication.

Objectif:
S’impliquer dans L’Organe permet d’acquérir de l’expérience dans la presse écrite, travailler et écrire en français entre deux cours en anglais et de faire partie d’une équipe dynamique et motivée.

Profil Requis:
Pour se présenter à un poste du comité de rédaction, il faut être étudiant à Concordia au premier cycle.
Le candidat idéal dispose :
•  d’un réel intérêt ainsi que de la disponibilité pour le magazine est nécessaire ;
•  d’une capacité d’adaptation: travail en équipe et direction de cette équipe ;
•  de très bonnes compétences dans l’expression orale et écrite en français (ils auront à écrire nombre de courriels et à communiquer avec les autres membres de l’équipe) ;
• de bonnes aptitudes d’écriture (parce que le rédacteur en chef relit les textes des contributeurs, et écrit habituellement un éditorial pour chaque numéro) ;
•  de qualités d’organisation et de la débrouillardise.

LE CANDIDAT DOIT SOUMETTRE :
Une lettre de présentation d’une page, expliquant pourquoi il souhaite faire partie de L’Organe, et détailler ses objectifs et ses expériences.

Pour plus d’informations ou pour postuler, merci d’envoyer votre CV à:
redaction@lorgane.ca

Divers
http://www.lorgane.ca/
Il y a un honorarium de 100$ pour le rédacteur en chef par numéro (donc deux fois par session). Ce montant pourrait être modifié (à la hausse) dans les prochains mois. 

Montreal Gazette summer 2017 Internships

Company: The Montreal Gazette
Category: Newspaper Organization
Job: Reporters and Editors paid internships
Location: Montreal, QC
Deadline to apply: Nov. 4, 2016, 5 p.m. ET
Duration: Summer 2017

Description:
The positions include general assignment reporters and digital editors.

Position Requirements:
The Montreal Gazette is looking for dynamic, enthusiastic interns who aren’t afraid to roll up their sleeves and experience the front lines of daily journalism in Montreal.

Eligible applicants must be enrolled in a university-level program during the current academic year, and must be fluently bilingual. Those interested in general assignment reporting must hold a valid driver’s licence.

THE APPLICANT MUST SUBMIT:
To apply, send a resume, up to five examples of your work as well as a cover letter explaining what makes you a good fit for the Montreal Gazette.

For more information, or to apply, please submit your resume to:
internships@montrealgazette.com

Miscellaneous
http://montrealgazette.com/
Interviews with chosen candidates will be set up for the weeks following the deadline.

Videographer / Writer Internship

Company: LIFT Session
Category: Health and wellness platform
Job: Videographer/ Writer Internship unpaid
Location:  Montreal and from home
Deadline to apply:  No deadline, ASAP.
Duration: 160 hours which can be extended.

Description:
LIFT Session is looking to hire a writer and videographer to contribute to their online partnership initiative.
LIFT’s mission is to help individuals lead healthier lives. Our platform connects fitness enthusiasts with live coaches for 1-on-1 and group fitness sessions that can be done wherever and whenever the athlete wants.
Interns would have the opportunity to:
• pitch articles
• conduct interviews with industry experts
• write articles
• create accompanying audio/video content and have this content delivered and distributed to a broad audience.

Interns would work directly with the David Sciacca, LIFT’s VP of Community and Benjamin St-Amant, LIFT’s Content and Social Media Director.

The candidate would be able to work from home or the LIFT Session head office located in the Old Port. There will be occasions in which Lift would need the candidate present at the office. The split would be 70/30, but the candidate can choose to spend more time at the office if they choose.

Purpose:
LIFT Session is looking for people to contribute to their online partnership initiative.

Position Requirements:
There are two types of ideal candidate, a videographer and a writer. If these skill sets can be found in one candidate that would be great.
Lift will be also happy to have two interns work as a team to capture compelling visuals to go with the articles.

• Videographer: The ideal videographer would have experience filming and editing footage. She/He would be familiar with Final Cut Pro and Photoshop and have a keen eye for constructing a compelling visual stories. Lift is looking for somebody capable of thinking outside the box and pitching stories that they believe would be interesting to its target audience. If the candidate has an interest in health and wellness this would be a huge benefit

• Writer: The ideal writer would have experience conducting interviews, be able to quickly learn about topics and develop compelling interview questions and recognize interesting / trending topics that are relevant to our target audience. They would be resourceful when piecing together stories and quickly understand the “voice” that LIFT has.

THE APPLICANT MUST SUBMIT:
The applicants can share 3 pieces of work that they have done in the past and are most proud of.

For more information, or to apply, please submit your resume to:
For more details on the role please contact David Sciacca at 514 994-8058 or david@liftsession.com

Miscellaneous
www.liftsession.com
There would be full time opportunities after the internship is complete.
Lift will be happy to extend the 160 hours if the work is satisfactory and the candidate is a good fit with the team.

 

Stage Journaliste Rédacteur Web

Entreprise : Renaud Oing-D
Catégorie : Tourisme/ ONG
Job:  Journaliste Rédacteur Web Stage Rémunéré
Lieu : Ile de la Réunion (France)
Durée : De 4(minimum) à 6 mois, dès que possible.

Description :
Renaud Oing-D offre des stages dans les métiers du journalisme.
• Passionné(e) par Internet (blogging, communautés, réseaux sociaux), les voyages, l’information touristique, le candidat rédigera des dossiers, couverture d’événements, des interviews, de la photo/vidéo.
• ll créera également
 des contenus de qualité. Le candidat doit entretenir des relations avec des blogueurs et webmasters de différentes thématiques et développer des opportunités de netlinking intelligent.

Profil Requis:
Le candidat doit:
• Être issu(e) d’une formation en journalisme / communication et utiliser régulièrement les logiciels et outils web tels que WordPress, les services Google et les réseaux sociaux.
• Avoir de bonnes connaissances en rédaction SEO.
• Avoir une bonne capacité rédactionnelle (orthographe et grammaire irréprochables) en français.
• Adorer écrire et créer des contenus.
• Avoir une capacité d’adaptation à différents univers, différents styles de communication.
• Faire preuve d’initiative et d’autonomie et avez un esprit de synthèse ainsi que d’excellentes qualités rédactionnelles.
• Avoir une connaissance des CMS (Content Management System), notamment WordPress Anglais nécessaire (compréhension parfaite à l’oral et à l’écrit).
• La maîtrise de la suite Adobe et des bases en édition vidéo sera un plus, comme la maîtrise d’une deuxième langue (anglais, espagnol)
• Être titulaire de  Bac +3 – licence Pro – BTS/DUT – Bac littéraire ou une première année de journalisme

Pour plus d’informations ou pour postuler, merci d’envoyer votre CV à:
Par email, à Bernard Grac : gestion@renaudoingd.org
Sur Internet : http://renaudoingd.org/

Divers
http://renaudoingd.org/
Embauche en CDI (contrat à durée illimitée) envisagé si le stage est positif pour les deux parties.
Une autorisation de travail en cours de validité pour les non-ressortissants de l’Union Européenne est exigée.

Rémunération selon profil et convention de stage (minimum 554 €/mois) + prime de panier + Indemnités de transport + intéressement.

Freelance Journalists paid

Company: Ontario Business Council
Category: Online magazine
Job: Freelance journalists paid
Location: Ontario
Deadline: October 31st, 2016.
Duration: 2-3 months

Description:
Ontario Business Council is looking for 3 freelance journalists interested/ experienced writing about businesses.
Candidates will be able to work from home but will need to either visit or call business owners/entrepreneurs to produce their stories.

The candidate should write between 4 and 8 stories/articles per month, which should be probably 1-2 days per week max.

The responsibilities will include:
• Pitch ideas of articles
• Do research, interviews and write
• Post your articles

Purpose: 
Ontario Business Council wants to build awareness and publish relevant stories about local businesses.

Position Requirements:

This position is ideal for creative individuals, with an editorial background, strong interest in business, startups, entrepreneurship, etc..

The applicant should have:
• relevant writing and editing experience;
• An experience working with digital audiences; writing for blogs or online magazines is a plus;
• A bachelor’s degree in related field such as journalism, marketing, public relations, English, or communications;
• Strong time management skills with the ability to plan, organize, prioritize & respond to changes quickly;
• Excellent written & verbal communication skills with engaging presentation skills.

THE APPLICANT MUST SUBMIT:
• A resume
• A cover letter
• Writing samples
• Social media links.

For more information, or to apply, please submit your resume to:
Erika at egarcia@lamax.ca

MISCELLANEOUS
Ontario Business Council offers a compensation that allows to make money for one single article through an entire year.
• Each article is paid $20
• Within the year of its publication you will make $0.02 extra per visit.

Offre de stage en journalisme et communication

Entreprise : CIBL 101,5
Categorie : Radio
Job : Stage non-rémunéré ou bénévolat en journalisme/communication
Lieu : Montréal
Date d’échéance : sans
Durée : À déterminer – flexible

Description:
CIBL 101,5, la plus grande radio communautaire du pays, est à la recherche de stagiaires et de bénévoles. Avec sa nouvelle programmation lancée fin août, CIBL réaffirme sa position de radio francophone progressiste axée sur sa communauté. CIBL reste une antenne essentielle particulièrement à l’heure du réveil.

Une implication est possible dans plusieurs émissions, mais l’équipe de La Matinale (quotidienne de 6h à 9h) cherche activement des talents en journalisme et en communication.

Objectif :
Une expérience à CIBL permet d’approfondir ses connaissances et de parfaire ses compétences dans un environnement professionnel qui fait de la place à la relève. Plusieurs artisans de CIBL, dont l’animateur matinal Julien Poirier-Malo, sont diplômés en journalisme à Concordia ; une relation entre milieux anglo et franco enrichissante à la fois pour CIBL et ses membres.

Profil Requis : 
CIBL cherche des bénévoles autonomes, curieux et branchés sur Montréal. Les candidats sont tenus de bien connaître l’actualité montréalaise (de même que québécoise et canadienne, plus largement) et les rudiments de bases du journalisme radio et web. Des postes de journalistes (bulletins de nouvelles, reportages), de recherchistes (préparation d’entrevues), et d’édimestres (animation des réseaux sociaux durant La Matinale) sont ouverts.

Les candidats peuvent appliquer pour un stage non-rémunéré ou devenir membres comme bénévoles, sans engagement à long terme.

LE CANDIDAT DOIT SOUMETTRE :
• un CV
• une lettre de présentation, qui indique l’intérêt pour CIBL
• une démo radio, si possible.

Pour plus d’informations ou pour postuler, merci d’envoyer votre CV à: 
lamatinale@cibl1015.com
Ainsi qu’à  j.poiriermalo@cibl1015.com

Divers
http://www.cibl1015.com

CTV News Internship

Company: CTV
Category: TV
Job:  News Internship unpaid
Location: Montreal
Deadline to apply: N/A
Duration: 160 hours over several months

Description:
Montreal’s leading English television news department is looking for internship candidates on an ongoing basis.
The candidate will assist in the newsroom under the guidance of the Executive Producer and will observe reporters on the road, from the assignment process in the morning to the finished product on air.
The students will also have the opportunity to write and produce their own stories with the help of CTV professionals for their personal use.

The internships will be 160 hours in total and can be taken over several months. 

Purpose:
At CTV Montreal, the students will get a close up look at the functioning of a major television news operation from both a broadcast and digital perspective. 

Position Requirements:
CTV is looking for bright, well informed and curious students who have a passion for news. They love story ideas and encourage students to make their pitches.
Bilingualism is required.

The internships must be part of a university credit course.

THE APPLICANT MUST SUBMIT:
Please send your c.v.’s and a cover letter describing why you would like to join our team as a CTV intern, and a letter of reference.

For more information, or to apply, please submit your resume to:
Barry.wilson@bellmedia.ca

Miscellaneous
http://www.ctvnews.ca/